Rust zacht, lieve collega

Enige tijd geleden was ik op bezoek bij een intranet manager die me liet zien hoe zij hun sociale intranet gebruiken in het geval er een collega overlijdt. Helaas komt dat daar regelmatig voor.

Uiteraard worden directe collega’s altijd door hun manager geïnformeerd, maar het gebeurde regelmatig dat anderen pas na de uitvaart hoorden dat hun collega overleden was. De berichten werden vooral gedeeld in een nieuwsbrief die niet altijd meteen gelezen werd.

Het intranet blijkt een goed middel om alle andere medewerkers te informeren. Er is een speciale groep op het intranet aangemaakt voor dit doel, en als er iemand overlijdt, wordt er een melding geplaatst. Iedereen kan daarop reageren met herinneringen of steunbetuigingen aan de familie. Na enige tijd worden de reacties gebundeld en aan de familie gegeven.

De reacties zijn vooral positief: 

  • Alle medewerkers worden tijdig geïnformeerd, zodat zij de uitvaart kunnen bijwonen als ze dat willen
  • Veel mensen grijpen de gelegenheid aan om persoonlijke herinneringen te delen. Ik mocht een bericht bekijken en ik zag veel, lange, ontroerende reacties
  • De familie waardeert de bundel met reacties zeer
  • Het trekt ook bezoekers die normaliter niet zo snel gebruik zouden maken van het (sociale) intranet

Qua “technologie” is het zeer eenvoudig: het overlijdensbericht is een gewoon bericht. Dit bevat een kopie van de rouwkaart, eventueel wat aanvullingen, een reactie van het management en de reacties van collega’s eronder. Je kunt het je zo voorstellen op jouw sociale intranet, denk ik. 

Ik was dit gebruik van een intern sociaal network nog nooit eerder tegengekomen en ik vond het heel mooi om te zien. Maar ook een prima idee om te delen. Of gebruiken jullie je intranet allemaal al op deze manier?  

Image courtesy of dan / FreeDigitalPhotos.net

0  reacties