Wil je reageren op de blog of de screenshots?

Registreren

Intranet Afkijken

  • Hét Noordelijk Intranetsymposium

    Hét Noordelijk Intranetsymposium

    Op 29 juni 2017 is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium. Een event vol informatie en inspiratie over (sociaal) intranet. Stel zelf je programma samen en kies uit een breed aanbod aan presentaties en interactieve sessies.

    Het symposium opent met een keynote speech over het thema: De vijf beste intranetten ter wereld; wat maakt ze zo goed en wat kun jij daarvan opsteken? We sluiten de bijeenkomst af met een presentatie over kennis delen met sociaal intranet. In de loop van de dag kun je presentaties bijwonen over het sociaal intranet van organisaties zoals TEDxGroningen, zorginstelling De Noorderbrug en gemeente Smallingerland. Deze innovatieve intranetten kun je ook live zien. Daarnaast zijn er interactieve sessies waar je, in kleine groepen onder leiding van experts, je vragen en ervaringen kunt delen.

    Het event wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en organiseerde de afgelopen jaren al zestien events over intranet. Voorbeelden zijn Hét Nationaal Intranetsymposium, de Intranet Inspiratiemiddagen en Hét Noordelijk Intranetsymposium.

  • Intranet in de Zorg | 13 juni 2017

    Intranet in de Zorg | 13 juni 2017

    Intranet in de Zorg’ is een event vol inspiratie en informatie over de mogelijkheden van (sociaal) intranet in de zorgsector. Bij deze bijeenkomst op 13 juni 2017 in Nieuwegein (vlakbij Utrecht) draait het om actuele thema’s zoals: kennis delen en samenwerken met andere instellingen. Je kunt kennismaken met inspirerende praktijkvoorbeelden en live intranetten zien. Ook kun je jouw vragen en ervaringen in interactieve sessies voorleggen aan experts. Thema's zijn o.a: goede doelstellingen formuleren, activatie van medewerkers, zelfsturing ondersteunen met sociaal intranet.

  • Informatie delen en vinden op het sociaal intranet van Opella

    In oktober 2015 is bij zorgorganisatie Opella een sociaal intranet gelanceerd. Het platform biedt veel mogelijkheden voor interactie. Hoe werkt het intranet in de praktijk en op welke wijze kun je hier je informatie vinden? Een korte uitleg en rondleiding aan de hand van screenshots.

    Opella is een zorgorganisatie op de Veluwe die aan ruim 3600 klanten diensten biedt op gebied van zorg, welzijn en wonen. Voorbeelden zijn thuiszorg, maatschappelijke dienstverlening, hulp bij de huishouding en dagbesteding. De organisatie telt zo’n 2300 medewerkers in zelforganiserende teams. Daarnaast zijn er ongeveer 800 vrijwilligers.

    2015 is door leverancier Embrace bij Opella een nieuw intranet ingevoerd. Het platform kwam in de plaats van een SharePoint-intranet dat volgens communicatieadviseur Anne Zantinge niet gebruiksvriendelijk was en nauwelijks mogelijkheden tot interactie bood.

    Interactie in groepen en op de tijdlijn
    Op het nieuwe platform zijn zo’n 280 groepen actief die worden gebruikt om informatie te delen. “Alle zelforganiserende teams hebben een eigen groep die ondersteuning biedt bij het werk”, zegt Anne. “Hierin worden bijvoorbeeld notulen gedeeld. Vroeger werden die verstuurd per mail, maar ze kwamen soms niet aan of raakten kwijt. Daarnaast zijn er andere groepen die vooral gaan over bepaalde thema's. Zo is er een groep over interne vacatures en ook alle roosteraars zitten bij elkaar in een groep.”

    Volgens Anne wordt het intranet redelijk intensief gebruikt; er worden al veel berichten in de tijdlijn geplaatst en er is in verschillende groepen veel activiteit. Ook de staf en een aantal managers zien de voordelen. “Zij plaatsen regelmatig berichten in de tijdlijn. Medewerkers kunnen daar vragen onder zetten, waarop degene die het bericht plaatst dan weer kan reageren. Iedereen kan dat lezen. Da’s veel eenvoudiger dan vroeger toen dit soort dingen individueel per e-mail werd afgehandeld.”

    Screenshots
    Wil je een rondleiding door het intranet van Opella? Bekijk dan de vijf screenshots die Anne in oktober 2016 maakte. Ze geven een prima beeld van het platform. Op alle schermafbeeldingen vind je uitgebreide toelichting. Via het driehoekje rechts in beeld kun je navigeren naar het volgende screenshot. Rechtsboven in beeld is een symbooltje waarmee je de afbeelding kunt vergroten.

     Bekijk de intranet screenshots van Opella 

    DOE INSPIRATIE OP BIJ BIJEENKOMST OVER INTRANET IN DE ZORG

    Ben je geïnteresseerd in dit soort platformen en de wijze waarop ze worden gebruikt? Wil je meer weten over de mogelijkheden die sociaal intranet in de zorgsector biedt? Kom dan naar 'Intranet in de Zorg' op 13 juni 2017 in Nieuwegein (vlabij Utrecht). Een praktijkgerichte bijeenkomst vol tips & tricks, inspirerende voorbeelden en volop mogelijkheden om ervaringen uit te wisselen.

    Meer over de bijeenkomst "intranet in de zorg"


     

     


     

     

  • Rust zacht, lieve collega

    Enige tijd geleden was ik op bezoek bij een intranet manager die me liet zien hoe zij hun sociale intranet gebruiken in het geval er een collega overlijdt. Helaas komt dat daar regelmatig voor.

    Uiteraard worden directe collega’s altijd door hun manager geïnformeerd, maar het gebeurde regelmatig dat anderen pas na de uitvaart hoorden dat hun collega overleden was. De berichten werden vooral gedeeld in een nieuwsbrief die niet altijd meteen gelezen werd.

    Het intranet blijkt een goed middel om alle andere medewerkers te informeren. Er is een speciale groep op het intranet aangemaakt voor dit doel, en als er iemand overlijdt, wordt er een melding geplaatst. Iedereen kan daarop reageren met herinneringen of steunbetuigingen aan de familie. Na enige tijd worden de reacties gebundeld en aan de familie gegeven.

    De reacties zijn vooral positief: 

    • Alle medewerkers worden tijdig geïnformeerd, zodat zij de uitvaart kunnen bijwonen als ze dat willen
    • Veel mensen grijpen de gelegenheid aan om persoonlijke herinneringen te delen. Ik mocht een bericht bekijken en ik zag veel, lange, ontroerende reacties
    • De familie waardeert de bundel met reacties zeer
    • Het trekt ook bezoekers die normaliter niet zo snel gebruik zouden maken van het (sociale) intranet

    Qua “technologie” is het zeer eenvoudig: het overlijdensbericht is een gewoon bericht. Dit bevat een kopie van de rouwkaart, eventueel wat aanvullingen, een reactie van het management en de reacties van collega’s eronder. Je kunt het je zo voorstellen op jouw sociale intranet, denk ik. 

    Ik was dit gebruik van een intern sociaal network nog nooit eerder tegengekomen en ik vond het heel mooi om te zien. Maar ook een prima idee om te delen. Of gebruiken jullie je intranet allemaal al op deze manier?  

    Image courtesy of dan / FreeDigitalPhotos.net

  • Heb jij een WINtranet?

    Heb jij een WINtranet?

    Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar op dit moment (mei 2014) lopen er vijf intranetwedstrijden. Nu kun je van alles vinden van wedstrijden, maar de deelnemers zijn wel altijd zo aardig om screenshots van hun intranet te delen met de hele wereld. Daarnaast krijgt de winnaar veel aandacht voor het intranet en zichzelf, dus meedoen aan een wedstrijd kan ook een aardige boost zijn voor je aanzien en je loopbaan! :-) En aangezien je meestal ook een motivatie moet schrijven, is dat ook een goed moment om je intranet's "elevator-pitch" eens bij te werken.

    Heb je behoefte aan tijdelijke roem en aandacht, en wil je graag jouw intranet delen met iedereen, doe dan mee aan een van onderstaande wedstrijden:

    1. My Beautiful Intranet van de Digital Workplace Group.
      Dit gaat vooral om een mooi design van de homepage. De wedstrijd is zeer laagdrempelig: je hoeft alleen een screenshot en een korte beschrijving up te loaden. Öok screenshots van mobiele intranets zijn zeer welkom.
      De ESA (European Space Agency), gevestigd in Nederland, heeft enkele jaren gelden gewonnen, en vorig jaar heeft De Nederlandsche Bank een inzending gedaan. Op dit moment zijn er nog geen inzendingen uit Nederland, dus ik wil dit graag bij jullie onder de aandacht brengen!
      Je kunt inzenden tot 16 mei 2014 en op alle inzendingen stemmen tot 23 mei 2014. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens DigitalWorkplaceLive op 3 juni 2014.
      Bekijk de inzendingen en lees meer over deelname, uitslag en prijzen.
    2. Intranet Innovation Awards, van StepTwoDesigns, met James Robertson in Australia.
      Dit is een serieuzere wedstrijd waarbij het vooral gaat om vernieuwende functionaliteiten en concepten van een intranet. Het vereist het invullen van een template en een groot aantal screenshots. De winnaars worden opgenomen in de blogs en presentaties van James Robertson. Op die manier worden de beste ideeën ook breed en langdurig uitgedragen. Pleio, het intranet van de Nederlandse overheid, heeft in 2012 een Gold Award gewonnen voor het concept.
      Je kunt inzenden tot 6 juni 2014 en de winnaars worden bekend gemaakt in augustus/september.
      Meer informatie over deze wedstrijd.
      O ja, en ik zit in de jury dit jaar. Ik ben echt razend benieuwd wat ik allemaal kan verwachten!
    3. Nielsen Norman's Intranet Design Annual 2015: Year's 10 Best Intranets.
      Deze organisatie staat bekend om de gedegen gebruiksvriendelijkheidsonderzoeken, en dat is dan ook waar je intranet hoog op moet scoren, wil je voor een prijs in aanmerking komen. Ook hier is een behoorlijke hoeveelheid werk en screenshots vereist om deel te kunnen nemen, maar als je wint is veel aandacht in de wereldvakpers en van vakgenoten je deel
      In de editie van 2014 heeft triptic, een Nederlands communicatiebureau, een Award gewonnen.
      Meer informatie over inzenden en de data.
    4. Ragan's PR Daily Digital Awards.
      Deze wedstrijd is vooral gebaseerd op communicatie-uitingen, waarbij "Intranet" , "mobile apps", "newsletter", "blog"  en "engagement"  categorieën zijn die lezers van dit blog wel zullen aanspreken. 
      Het is een wedstrijd waarvoor je moet betalen voor deelname dus niet bepaald laagdrempelig. Maar omdat Ragan wel een instituut is binnen de Communicatie- en PR-wereld, schijnt men over elkaar heen te buitelen om mee te mogen doen.
      Nu is 245 dollar niet echt veel, maar ik vind het principe belachelijk. Als organisator heb je namelijk ook veel voordeel van je deelnemers: je hebt analyse- en blog- stof voor maanden en ook je organisatie zelf krijgt publiciteit. Daarnaast maken veel organisaties een rapport van de winnaars dat voor geld verkocht wordt.
      Je kunt inzenden tot 25 juni 2014. 
      Meer informatie over de onderdelen, inzendingen en data.
    5. Thoughtfarmer Best Intranet 2014 Awards.
      Deze wedstrijd is alleen voor organisaties met een intranet dat Thoughtfarmer software gebruikt. Ik heb geen idee of dat in Nederland gebruikt wordt. Deelname is eenvoudig: uploaden van screenshots en het invullen van een beschrijving.
      Je kunt inzenden tot 16 mei 2014 en meer informatie vind je hier.

    Let er wel op dat je organisatie toestemming geeft voor deelname, en dat je eventuele gevoelige informatie op je screenshots wegpoetst. Als je wint gaan je screenshots de hele wereld over!

    Wie gaat er meedoen aan een van deze competities? Of vind je het maar flauwekul?

    Image courtesy of hin255 / FreeDigitalPhotos.net